Het algemeen bestuur bestaat uit acht leden. Bestuursleden worden jaarlijks voorgedragen/herkozen op de Algemene Ledenvergadering (ALV) in mei. Tijdens de ALV in het najaar (oktober) wordt ook verantwoording afgelegd over de activiteiten en heeft elke wijkbewoner recht op inspraak. (Elke wijkbewoners is nl. automatisch lid van de vereniging wijkberaad Houtwijk.)
Het Algemeen Bestuur (AB) vergadert acht keer per jaar. Jaarlijks zijn er twee (leden-)vergaderingen (zie ook agenda). Het Wijkberaad Houtwijk maakt zich sterk voor zaken als leefbaarheid, speelvoorzieningen, groenaanleg en -onderhoud, veiligheid en vandalismebestrijding, ouderenzaken en hondenuitlooproutes.
Net als alle ander officiële bewonersorganisaties in andere Haagse wijken dienen die taken en activiteiten gerealiseerd te worden binnen een budget dat door de gemeente wordt toegewezen. Uiteraard is financiële verslaglegging verschuldigd. Dit naast opgave van planning, tussentijdse rapportages en jaarverslagen van werkzaamheden en activiteiten.
In het bestuur heeft eenieder een deelgebied op zich genomen. Om de doelstellingen te halen worden regelmatig contacten onderhouden met de winkeliersvereniging Houtwijk en de ondernemersvereniging, het stadsdeelkantoor, het stadhuis, het politiebureau Aaltje Noorderwierstraat en alle relevante welzijnsorganisaties.
Het bestuur van Wijkberaad Houtwijk bestaat uit de volgende personen: